Rol:
UX researcher
UX/UI designer
Type product:
App
Opdrachtgever:
Only for Men
In februari 2021 ben ik gestart met mijn afstudeerproject aan de Hogeschool van Amsterdam. Mijn doel was om binnen 18 weken een app te ontwerpen voor herenmode zaak Only for Men, die de trendgevoelige volwassen man gaat helpen bij het samenstellen van passende outfits.
Advies vanuit de winkels
In de winkels van Only for Men worden de klanten voorzien van een persoonlijke service. Sandra Augustin, webshop manager bij Only for Men omschrijft dit proces als: “Er wordt gericht stijladvies gegeven door samen naar de wensen van de klant te kijken en meerdere mogelijkheden aan te bieden voor het samenstellen van een geschikte outfit.” (Sandra Augustin, 2021) Ook Tim van Vreeswijk, herenmode expert bij Only for Men Almere kan benoemen waarom kledingadvies de volwassen man aanspreekt. Hij zegt: “Wij hebben twee type klanten. Het eerste type wilt snel gericht advies, omdat hij van te voren al een bepaald kledingstuk in zijn hoofd heeft zitten dat hij wilt gaan kopen. Het tweede type heeft daar van te voren nog geen enkel idee bij en is veel meer afhankelijk van de adviesrol van de mode adviseur om hem te begeleiden bij goede outfit suggesties.” (Tim van Vreeswijk, 2021)
Dit maakt het online shoppen, waar 38% van deze doelgroep gebruik van maakt, niet gemakkelijker (Markteffect, 2018). Daar bestaat geen keuzehulp of medewerker met adviesrol en wordt het samenstellen van een nieuwe outfit een soort selfservice.
Kennis en kunde
Voor de wat oudere volwassen mannen (50+ jaar) binnen mijn doelgroep van trendgevoelige shoppers, is het online de sfeer in combinatie met de kennis en kunde van het winkelpersoneel dat online nog ontbreekt. Only for Men klant Frank Hendriksen benoemt in mijn interview dat hij er op vertrouwd dat het personeel hem kan helpen bij het vinden van nieuwe combinaties die hij nog niet gezien of ontdekt heeft. De hulp en de sfeer tijdens het winkelen zijn voor hem heel belangrijk, maar online ontbreekt dit nog.
Nieuwe combinaties
Bij de jong volwassen generatie (20-30 jaar) trendgevoelige shoppers ligt er online een grote behoefte voor het ontdekken van nieuwe en passende kledingcombinaties. Jeffrey Bosman zegt hierover in het interview “Ik ben vaak opzoek naar nieuwe kledingstukken om mijn bereik aan keuzes te vergroten, op die manier loop ik niet standaard in dezelfde outfits. Ik probeer een stijl te matchen aan een gelegenheid, wanneer ik bijvoorbeeld bij de ouders van mijn vriendin ga eten zoek ik daar een passende kleding combinatie voor.” (Jeffrey Bosman, 2021)
Echter is dit niet een compleet nieuw inzicht voor Only for Men. Op de webshop kun je als gebruiker inspiratie pagina’s bezoeken. Een idee voor de app is meer persoonsgebonden suggesties op basis van de huidige garderobe van de gebruiker.
Meerdere gelegenheden
Een algemene behoefte die tijdens mijn onderzoek sterk naar voren is gekomen is om voor meerdere gelegenheden een passend kledingsetje hebben. De doelgroep loopt liever niet altijd in dezelfde kledingstijl en wilt zijn outfit keuze kunnen afstemmen op de gelegenheid. Deze behoefte wordt onder andere bevestigd door Wessel Deelstra, die in zijn interview zegt: “Ik wil meerdere verschillende setjes hebben. Dan heb ik op basis van de gelegenheid de mogelijkheid om een passende outfit uit te kiezen.” (Wessel Deelstra, 2021)
Conclusie
Er is behoefte aan een oplossing die deze behoeften vervult. Om deze reden heb ik de volgende Design Challenge opgesteld: “Hoe kan Only for Men door middel van een keuzehulp app, de trendgevoelige shopper buiten haar winkels voorzien van persoonlijk stijladvies?” Als oplossingsrichting denken zowel Only for Men als ik aan een app die zijn gebruikers vanuit huis kan voorzien van passend advies op de eerder benoemde behoeften.
De Essential Outfits app
Het definitieve concept dat is ontstaan is de Essential Outfits app. De app heeft drie belangrijke functies.
• Een virtuele garderobe, waarin de gebruiker een overzicht krijgt op de kledingstukken uit zijn garderobe in combinatie met aanbevelingen voor nieuwe items om zijn garderobe mee aan te vullen.
• Een Mix & Match functie, waarmee op basis van de huidige garderobe nieuwe outfit suggesties worden gegenereerd. Hierin kan een gebruiker zelf aangeven of dit alleen uit kledingstukken van zijn garderobe mag bestaan of ook nieuwe items uit de Only for Men collectie mag bevatten.
• Een inspiratie functie, waarmee de gebruiker op basis van gelegenheden compleet nieuwe outfits kan ontdekken. Zit er iets tussen dat de gebruiker bevalt? Dan kan hij de outfit komen passen in een van de winkels of bestellen via de webshop.