Selecteer een pagina

UNIQ Clothing

3e jaars CMD teamproject
Over het project.

Rol:

UX researcher

UX/UI designer

Type product:

App

Opdrachtgever:

Hogeschool van Amsterdam

Snelle productie en goedkope kledingmaterialen

Door het gebruik van textiel in fast fashion kleding dat steeds goedkoper gemaakt moeten worden, is het de kwaliteit waar we als eerste inleveren. Uit onderzoek van Marieke Eyskoot, redacteur bij Avrotros blijkt dat ruim 60% van de consumenten zegt nu meer gaatjes in hun kleding te hebben dan vroeger. Volgens ruim 90% ligt het omslagpunt tussen nu en ongeveer 10 jaar geleden. (Marieke Eyskoot, 2015) De consument is hier vaak niet van op de hoogte, waardoor het snel kan tegenvallen wanneer een kledingstuk korter mee gaat dan verwacht. Volgens Tamara van de Graaf, redacteur bij Supersales is soms een fast fashion kledingstuk maar 7 keer te wassen voordat het zijn kwaliteit begint te verliezen. (Tamara van de Graaf, 2019) Echter wordt in de meeste kledingwinkels aan de binnenkant van een kledingstuk aangegeven van welke materialen het kledingstuk gemaakt is, waardoor je met de juiste kennis over materialen een goede inschatting kan maken of een item langdurig van mooie kwaliteit zal blijven.

Onwetendheid

De kern van het door ons onderzochte probleem ligt zich bij de onwetendheid van de doelgroep. Uit interviews met de doelgroep blijkt dat vijf van de zes mensen hier moeite mee heeft. De geïnterviewden geven aan vaak van de gevolgen van de fast fashion industrie af te weten, maar weten in realiteit niet welke kleding daadwerkelijk fast fashion is. Chris Kesarsing zegt hierover in zijn interview:  “Ik wil tegenwoordig geen goedkope door kinder geproduceerde kleding, maar het is zo lastig om daar achter te komen als ik in de winkel sta. Ik doe zelf geen moeite dit te herkennen.”

Moeite met onderscheiden

Dat de consument liever duurzamere kleding shopt blijkt ook terug te komen in een belangrijk inzicht uit onze interviews. Hierin werd verteld dat de consument liever in duurzame langdurige kleding rond zou lopen, maar ze vinden dit lastig tot onmogelijk om te onderscheiden van de fast fashion kleding. Het is op dit moment erg gemakkelijk om uit gewoonte een trendy kledingwinkel in te lopen en een kledingstuk aan te schaffen dat er leuk uitziet, zonder bewust te zijn van de kwaliteit.

Hierdoor zijn wij tot de volgende design challenge gekomen. “Hoe kunnen wij door middel van een (digitaal) product bewustzijn creëren bij de semi-bewuste doelgroep over de kwaliteiten, eigenschappen en voordelen van duurzame langdurige kleding in tegenstelling tot die van fast fashion, zodat ze minder toegeven aan de gewoonte fast fashion te kopen.”

Niet genoeg inzet

Uit interviews met de doelgroep blijkt dat iedere geïnterviewde vindt dat er maar weinig hulp wordt geboden bij het ontdekken en vinden van duurzame kleding. Doordat er weinig hulp geboden wordt blijkt dat consumenten ook niet direct de behoeften voelen hun koopgedrag aan te passen. Chris Kesarsing zegt hier het volgende over. “Ik doe zelf geen moeite om duurzame kleding te herkennen.” Echter geldt dit niet voor iedereen binnen de doelgroep. In een ander interview met Emma Jeronimus zegt zij: “Ik heb heel veel gerecyclede kleding. Veel merch van Ziggy Alberts en dat is allemaal gerecycled.” Wat betekent dat het vinden van duurzame kleding niet voor iedereen onmogelijk is. Met een zoektocht naar de juiste merken moet duurzame kleding niet onmogelijk te vinden zijn.

De groene hanger

Om duurzame kleding beter herkenbaar te maken hebben wij de groene kledinghanger bedacht. Het doel is om het herkennen van duurzame kleding zo gemakkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken. De groene kleding hanger is gemakkelijk vanuit het opzicht dat alleen de duurzame kledingitems van een winkel hier aan mogen hangen, zodat er onbewust geen fast fashion kan worden gekocht.

Bovendien heeft de groene hanger nog een aantal andere functionaliteiten. Alle hangers beschikken over een UNIQ label. Dit label komt over de hanger heen gehangen en dient als informatief onderdeel voor de consument. Het label vertelt waarom UNIQ duurzaam is en bevat een QR code die door scannen met de telefoon naar een onderdeel van de UNIQ app zal gaan dat specifiek over de langdurige eigenschappen gaat van dat kledingstuk. Dit hebben wij bedacht om uit te kunnen leggen waarom het kledingstuk zich kwalitatief onderscheid van de fast fashion kledingstukken uit de winkel.

Als de consument besluit het groene hanger kledingstuk aan te schaffen zit hier nog een voordeel aan dat voor meer motivatie kan zorgen. Na het betalen ontvangt de klant een voucher die hij kunt verzilveren in de UNIQ app. Wanneer deze gescand wordt verschijnt er een keuze op het scherm van de gebruiker. Zij kunnen een deel van hun aankoopbedrag terug krijgen bij een volgende aankoop van een groene hanger kledingstuk, wat er voor zorgt dat het nog aantrekkelijker is om van duurzaam shoppen een gewoonte te maken. Of zij kunnen er voor kiezen om dit bedrag te doneren aan de kleding fabrieksarbeiders in Cambodja, waarmee wij hun slechte werkomstandigheden en lage lonen kunnen beteren. Hier kiezen wij voor omdat vanuit design ethiek de fabrieksarbeider, naast onze doelgroep ook een belangrijk stakeholder is geworden om rekening mee te houden.

Conclusie

Er is behoefte aan een product dat duurzame kleding gemakkelijk herkenbaar maakt tegenover fast fashion, waar de doelgroep gemakkelijk en laagdrempelig gebruik van kan maken. Het product gaat in de kledingwinkels zelf gebruikt worden, zodat de doelgroep er tijdens het shoppen gebruik van kan maken. Als digitale oplossing denken wij aan een UNIQ app die door een QR scanner kan vertellen waarom een item duurzaam is, en jou bij aankoop van een groene hanger kledingstuk laat kiezen tussen een bedrag korting (cash-back) voor een volgende aankoop of het bedrag doneren aan een fabrieksarbeider in Cambodja.